Interné vzdelávanie v DSS Prešov
13. 2. 2013 sa v DSS Važecká konalo interné vzdelávanie pre zamestnancov DSS Prešov na tému: „Komunikácia“, ktorú prítomným odprednášala Mgr. Erika Ivančová.
Obsahom prednášky boli komunikačné systémy:
– Intenzívna interakcia
– Výmenný obrázkový komunikačný systém PECS
– MAKATON
Intenzívna interakcia je uznávanou metódou na výučbu komunikácie. Ide o výučbu predverbálnych základov komunikácie pre deti, aj dospelých s mentálnym postihnutím alebo s autizmom. Medzi techniky Intenzívnej interakcie patrí: delenie sa o osobný priestor, očný kontakt, vzájomná výmena výrazov tváre, fyzický kontakt, hlasová ozvena, zrkadlenie správania, aktivity vyžadujúce si vzájomnú pozornosť, postupnosť v poradí. Intenzívnu interakciu môžeme považovať za štart k budovaniu funkčného komunikačného kanálu pre deti s autizmom.
Výmenný obrázkový komunikačný systém PECS ( v ČR známy ako VOKS) bol vyvinutý pre nehovoriacich jedincov za účelom naučenia zručnostiam funkčnej komunikácie. Cieľom je naučiť jedinca funkčnej komunikácie – AKO, PREČO a S KÝM KOMUNIKOVAŤ. Výmennému obrázkovému komunikačnému systému je schopné naučiť sa takmer každé dieťa, závisí to od výberu vhodných odmien, od dodržania správnych postupov, od zvolenia vhodných symbolov, od našej vytrvalosti a od spolupráci so všetkými ľuďmi, s ktorými je dieťa v kontakte. Princíp PECS je v tom, že dieťa ak niečo chce musí priniesť symbol. Symbolom môže byť fotografia, nákresy, logá, obaly z produktov, obrázky, makety, reálne predmety.
MAKATON podporuje rozvoj hovorenej reči a porozumenie pojmom jazyka a jeho logickej štruktúre. Program Makaton bol navrhnutý Margaret Walkerovou, logopédkou a dvoma psychiatrickými konzultantmi z Kráľovskej asociácie pre pomoc nepočujúcim Kathy Johnsonovou a Tonym Cornforthemom. V Makatone sa využívajú tri základné časti: REČ + ZNAKY + SYMBOLY. Makaton umožňuje osobám s postihnutím riešiť komunikačný problém na ich vlastnej úrovni a ľahšie sa vyrovnať so stresom, ktorý prináša nemožnosť dorozumieť sa. Prebieha v dvoch rovinách a to vo formálnej – priamy nácvik, v častých krátkych lekciách s malým okruhom učiteľov a v neformálnej – konečný cieľ v prirodzenom, spontánnom používaní znakov, symbolov, reči. Makaton nie je znakový jazyk, ale jazykový program presadzujúci, výučbu podľa potrieb, možností a schopností jednotlivca.
Po ukončení prednášky prebiehala voľná diskusia o našich možnostiach využitia získaných poznatkov do praxe a aplikovania týchto komunikačných techník pri zvládaní komunikačných ťažkostí našich prijímateľov.